Uitzendbureau belangrijk kanaal bij het vinden van een baan

Het Arbeidsmarkt GedragOnderzoek (AGO), onderzocht in 2017 dat uitzendbureaus een belangrijk kanaal blijven als het gaat om het vinden van (nieuw) werk. 23 procent geeft aan een baan te hebben gevonden via het eigen netwerk, 13 procent zegt dit gedaan te hebben via een vacaturesite en 9 procent via een uitzendbureau.

Verschil tussen ouderen en jongeren
Voor jongeren blijkt sociale media belangrijker dan voor ouderen. Jongeren vinden nog steeds veel vacatures of aanbiedingen via sociale media. Bij ouderen staat dit op een minder hoge plaats. Nog steeds blijft voor alle leeftijdsgroepen netwerken het belangrijkste kanaal als het gaat om het vinden van een geschikte baan.

Verschil in opleidingsniveau
Het hebben van een netwerk is belangrijker voor een hoger opleidingsniveau, zij vinden sneller een baan door een bekende. Daarnaast geldt dat WO’ers vaker voor kanalen kiezen waarbij zij zich op een persoonlijke manier kunnen introduceren bij de werkgever. Denk hierbij aan sociale media of open sollicitaties.

Steeds drukker voor uitzendbureaus 
Uitzendbureaus willen steeds meer hun focus leggen de kerntaak: werving en selectie. Het is van belang om een geschikte match te vinden tussen sollicitant en werkgever.  Zij dienen hierdoor beter doelgroepgericht te werven. Hierdoor besluiten uitzendbureau’s de backoffice uit te besteden.  Dit zorgt onder andere voor vermindering van administratieve taken.